Xbox Only
special
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 10 september 2013 om 09:00


English Translation   Tags: f1 2013, f1, codemasters
xbox360

F1 2013 interview - Waar is Senna?

Special - Interview | 10 september 2013 - "Eindelijk", verzucht game director Paul Jeal lachend. De vraag is nog niet eens gesteld, maar zodra ik de woorden Classic Content in de mond neem is de opluchting hoorbaar. Niet zo gek, want de klassieke wagens, coureurs en tracks in F1 2013 zijn het resultaat van jaren hard werk, met de nodige stress. Stress, omdat gamers er al jaren om vragen, omdat er enorm veel aparte licenties moeten worden geregeld en omdat de klassieke content eigenlijk een game in een game is. Als gamers voor het eerst de geschiedenis induiken in Codemasters’ F1-serie blijven er vragen komen, de belangrijkste natuurlijk: ‘waar zijn Ayrton Senna en McLaren?’

Geen Senna, geen McLaren
Het antwoord op de vraag waar Senna en de klassieke McLarens zijn is duidelijk: niet in F1 2013. “Er waren meerdere redenen”, begint Jeal zijn uitleg, “ten eerste de licenties, zowel bij McLaren als Senna zijn die al in handen van andere bedrijven dan Codemasters. Niet dat dit betekent dat het onmogelijk is, maar het probleem was groot genoeg om het voor F1 2013 niet te kunnen realiseren.” Zelfs als Codemasters de licentie van Ayrton Senna had kunnen bemachtigen was het de vraag of de Braziliaan in de game was verschenen. Jeal legt uit dat Codemasters gemengde gevoelens heeft bij het gebruik van de gelijkenis van Senna: “Van de Formule 1-coureurs die in F1 2013 zitten is hij de enige die niet meer leeft en we hadden nog niet het gevoel dat we hem met de huidige content recht zouden kunnen doen.”

Data verzamelen
Voor de besturing van de moderne F1-auto’s vertrouwt Codemasters op tekeningen en data die de teams aanleveren. Bij de klassieke F1-wagens moest het bedrijf een hele andere aanpak kiezen. “Williams heeft een enorm museum, daar zijn we geweest en we hebben veel met mensen uit die tijd gesproken”, aldus Jeal, “daarnaast hebben we heel veel oude races teruggekeken om te zien hoe de auto’s zich gedroegen.” Uiteindelijk bleek het verkrijgen van de benodigde data niet de moeilijkste klus. Het vinden van alle auto’s en het opnemen van de audio van de motoren was een enorme taak, zeker gezien de onbetrouwbaarheid van de wagens in die periode. De motoren ploften er soms vaker wel dan niet uit. De implementatie van het besturingsmodel bleek ook nog een flinke opgave, want voor iedere auto en ieder jaar waaruit de auto’s komen moest een heel eigen model worden ontworpen.


Racen met de controller
In F1 2012 lag de focus al op het verbeteren van de besturing van de game met een controller, maar Jeal is er pas nu echt tevreden over: “Ik ben bijna nooit echt tevreden met iets, maar ik denk dat de besturing met de controller nu op het niveau is waar het leuk is om te spelen en je consistente tijden kunt rijden”. Niet alleen heeft het team van Codemasters Birmingham zelf goed gekeken naar wat er beter kon, er is ook intern het een en ander afgekeken. Jeal en zijn mannen zijn langs geweest bij de teams die verantwoordelijk zijn voor de GRID- en DiRT-games om van hen te horen hoe zij het racen met een controller aanpakken.

Rechtvaardige straffen
Naast het verbeteren van de besturing met een controller was een ander belangrijk punt voor dit jaar het rechtvaardiger maken van de straffen die online worden uitgedeeld. Veel spelers vinden dat deze te licht zijn of aan de verkeerde persoon worden uitgedeeld. "Een belangrijke stap dit jaar is dat we tijdens het ontwikkelen continu alle informatie op het scherm hadden over hoe straffen worden uitgedeeld”, legt Jeal uit, “dit heeft wat fundamentele problemen aan het licht gebracht, die we hebben aangepakt.” Anderzijds geeft Codemasters spelers ook meer controle over het straffensysteem. In custom races kun je het volledig aan hebben, slechts gereduceerd, alleen voor de bochten of helemaal uit. Alhoewel Jeal tevreden is met de vooruitgang zal het volgens hem nooit mogelijk zijn om het systeem 100% rechtvaardig te maken. “Als je zelf gaat Go Karten en er staat een marshall met een vlag te zwaaien, dan denk je ook vaak, zag je niet wat die ander deed, zo gaat het ook online en dat haal je er nooit helemaal uit.”

Verlate release
De eerste 3 edities van de F1-games van Codemasters kwamen allemaal rond het derde weekend van september uit, tijdens de Grand Prix van Singapore. Dit jaar is de release echter verschoven naar begin oktober. Opvallend, aangezien Jeal tijdens een evenement op de Nürburgring nog de ambitie uitsprak om de game ooit te lanceren in het weekend van Spa, eind augustus. Er was een duidelijke reden voor de vertraging vertelt Jeal: “de Classic Content was een probleem. Op een bepaald moment hadden we bijna alle contracten getekend en toen stond alles 2 tot 3 maanden echt compleet stil. Dit soort gasten gaat soms gewoon 3 maanden op vakantie en die checken niet dagelijks hun mail.” Het zorgde voor flink wat stress bij Codemasters, maar uiteindelijk kwam alles goed en bleef de vertraging beperkt tot 2 weekjes.


Uitdagingen voor 2014
De ambitie om de game in het weekend van de Belgische Grand Prix uit te brengen is er nog steeds. Codemasters hoopt de komende jaren stapje voor stapje de release een week eerder te kunnen doen en zo eind augustus uit te komen. Toch ziet Jeal voor volgend jaar alweer problemen opdoemen: “Door de enorme veranderingen in de regels denken alle teams dat ze in 2014 kunnen winnen. Ik verwacht dat ze zo lang mogelijk zullen wachten met ons hun data geven.” Hij hoopt echter dat in de jaren daarna de release telkens iets vervroegd kan worden. Eerder dan Spa zal het waarschijnlijk nooit worden, simpelweg omdat het onmogelijk is om anders de pikorde op de grid in dat seizoen goed in balans te krijgen.

Verlies van HRT een zegen
F1 2013 verschijnt dit jaar nog voor de huidige generatie consoles. Dat is een uitdaging, aangezien Codemasters 2 jaar geleden al tegen de limieten van de PS3 en Xbox 360 aan liep. Het verlies van HRT op de startopstelling dit jaar is niet iets dat ze bij Codemasters betreuren, sterker nog, het gaf de ontwikkelaars extra geheugen om mee te spelen. “Het zijn 2 auto’s minder, het is een pitcrew minder, dat scheelt behoorlijk”, aldus Jeal, “onze art director is goed met de extra capaciteit omgesprongen, de auto’s zien er beter uit en ook de garages zijn een stuk beter dan vorige jaren.”

Switch naar de next-gen
De verwachting is dat F1 2014 sowieso voor de next-gen consoles verschijnt, al wilde Jeal dit niet bevestigen. Wel beaamt hij dat het voor volgend jaar een lastige keuze wordt, in september volgend jaar zijn er immers mogelijk 20 tot 30 miljoen PS4’s en Xbox Ones op de markt tegenover meer dan 200 miljoen consoles van de huidige generatie. Voor Codemasters hangt het volgens Jeal niet alleen af van de potentiële verkoopaantallen: “De EGO-engine heeft een fikse update nodig voor de next-gens. Zodra dat gebeurt kunnen we de switch maken naar next-gen.” Op welke platforms je F1 2014 gaat zien blijft dus nog even een vraagteken, zeker is wel dat Codemasters voor dit jaar een hoop gedaan heeft om alles uit de huidige generatie te persen.

Lees ook de uitgebreide F1 2013 hands-on preview die gisteren verscheen.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Codemasters
Uitgever: Codemasters
Meer info
Genre(s): Simulation Racer
Aantal spelers: -
Release: 4 oktober 2013
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 1
Boxshot
gerelateerde media