Xbox Only
special
Hardware

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 7 november 2010 om 13:30
xbox360

Kinect launch line-up mega preview

Special | 7 november 2010 - Op de E3 moesten we het nog doen met een launchdatum voor Amerika en wat titels van Microsoft en haar partners. 2 maanden later verhuisde het hele gamecircus van Los Angeles naar Keulen waar een Europese releasedatum volgde en afgelopen week was het de beurt aan Gaming Only om Kinect nog eens te testen in Amsterdam. Ik heb me in Keulen en Amsterdam helemaal suf gekinect en ben inmiddels 2 kilo lichter en veel spierpijn rijker. Allemaal voor het hogere doel natuurlijk, Kinect games checken, 14 in totaal. Sommigen zijn erg vet, anderen gewoon rotslecht, maar allemaal zijn ze vooral gericht op je moeder of je kleine broertjes en zusjes.


Dance Central
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Harmonix
Uitgever: Microsoft Game Studios
Genre(s): Muziek, ritme

De absolute ster uit de Kinect line-up van Microsoft. Dance Central is niet alleen een game die perfect laat zien wat de mogelijkheden van Kinect zijn, maar die ook bewijst dat games voor Kinect wel degelijk tof kunnen zijn. Wat me vooral opviel was het enorme aantal moves en routines die in de game gestopt zijn. Er zijn maar liefst 650 verschillende bewegingen in de game gestopt die vertaald worden in een dikke 90 routines. Het aantal routines per liedje hangt heel erg af van de moeilijkheidsgraad, maar varieert van 5 tot een intimiderende 35.

Met iets meer dan 30 artiesten en liedjes, waaronder natuurlijk Lady Gaga, maar ook Gwen Stephanie en klassieke dansnummers als Funkytown hoef je echt geen Belieber te zijn om Dance Central te spelen. Het belangrijkste aan Dance Central is dat ik het gewoon erg tof vond om te spelen en dat je er ook voor beloond wordt. Scoor je een dikke combo, dan verandert de achtergrond in een swingende club en krijg je natuurlijk extra punten. Op de bekende Rock Band manier wordt de waardering voor je danskunsten in sterren uitgedrukt en reken maar dat je ieder nummer op 5 sterren wilt halen.

Denk overigens niet dat het spel het je makkelijk maakt, want zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad mag je bij sommige liedjes al lekker aan de bak. Het matchen van de routines van de dansen gaat echt heel erg precies. Koen danste een nummertje Lady Gaga en in plaats van alleen te side steppen zoals de game van hem wilde ging hij er ook heel enthousiast bij klappen. Foute boel, je ziet gelijk de armen rood oplichten. Voor beginners en mensen die echt iedere move goed willen uitvoeren is er een 'Break It Down' mode, deze haalt het nummer helemaal uit elkaar en laat zien hoe je precies iedere beweging uitvoert.

Verwachting: De topper voor de Kinect line-up en wat voor een. Van een dansgame zou je misschien niet zoveel verwachten, maar Dance Central is leuk, uitdagend en werkt perfect. Je moet je schaamte even overboord gooien, maar dan heb je wel heel tof spelletje waar je niet alleen jezelf maar ook je vrienden uren mee kunt vermaken.



Kinect Sports
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Rare
Uitgever: Microsoft Game Studios
Genre(s): Sport

Na het afleveren van de laatste Banyo Kazooie game is Rare het speerpunt van de casual strategie van Microsoft. De Engelse studio was verantwoordelijk voor de NXE dashboard update, ontwierp de Xbox Live Avatars en speelt een sleutelrol met Kinect. De studio levert namelijk Kinect Sports af, want dat is nou eenmaal de regel in gamesland, een motion controller heeft een sport game nodig, kijk maar naar Wii Sports en Sports Champions.

Zodra je de sportkleding aan hebt getrokken is het tijd jezelf onder te dompelen in 1 van de 6 sporten in Kinect Sports. Je kunt bowlen, tafeltennissen, beach volleyballen, voetballen of boxen. De 6de sport is atletiek en deze bestaat weer uit 5 events, de 100 meter sprint, speerwerpen, horde lopen, verspringen en discus werpen. De events zijn allemaal relatief snel te spelen en het meeste is met 2 spelers tegelijk te spelen, zo kun je samen voetballen en tegen elkaar de 100 meter sprinten.

Op papier klinkt het allemaal best aardig, maar in de praktijk valt het toch allemaal wat tegen. Bij het voetballen kun je maar moeilijk nauwkeurig genoeg mikken, je trappen worden vaak niet geregistreerd en het is met 2 spelers verschrikkelijk lastig om te zien wie nou precies de bal heeft. Ook van de 100 meter kreeg ik het niet heel warm, meer dan als een malle rennen op de plaats is het niet. Daar schuilt denk ik ook het grote probleem van deze sporttitel voor Kinect, de sporten missen verfijning.

Verwachting: Als je vraagt welke game van Wii Sports, Sports Champions en Kinect Sport de beste motion sport game is, dan is mijn antwoord nog altijd Wii Sports. De grap was er na dit spel gauw af en Kinect Sports lijkt maar weinig toe te gaan voegen. De beperking van het aantal events tot 10 in totaal met de daaraan gebonden korte gameplay sessies zullen de gemiddelde speler denk ik snel waar diepers doen verlangen.



Kinect Adventures
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Good Science Studio
Uitgever: Microsoft Game Studios
Genre(s): Party

Kinect Adventures wordt standaard met iedere Kinect bundel meegeleverd en dat is niet zo vreemd. Uit de Microsoft line-up is Kinect Adventures namelijk de moeilijkste game om los aan de man te brengen. Een avonturenspelletje is namelijk leuk, maar spreekt minder tot de verbeelding dan virtueel sporten of tijgertje knuffelen. De game is ook vooral bedoeld om de technologie van Kinect te showen, zo vertelde een medewerker van de ontwikkelaar op gamescom.

Kinect Adventures heeft iets meer dan 20 minigames en de grote aantrekkingskracht van deze game is natuurlijk het spelen met meerdere personen. Omdat het spelletjes zijn waarbij je nogal als een wilde in de rondte aan het zwaaien bent is die multiplayer beperkt tot 2 man. Het toffe hiervan is dat er jump-in jump-out co-op in zit en dat moet je heel erg letterlijk nemen. Kinect registreert namelijk niet alleen de speler, maar ook de mensen in de achtergrond. Spring je dus op van de bank om mee te doen, dan hoeft de game je niet eerst helemaal te scannen.

De minigames in het spel variŽren van in een bootje een woeste rivier af waarbij je zoveel mogelijk bollen moet pakken tot het op een karretje over spoorrails rijden waarbij je, juist, zoveel mogelijk bollen moet pakken. De meeste minigames zijn in een paar minuutjes af te ronden en daarmee lijkt de levensduur van Kinect Adventures toch wat beperkt. De makers hebben wel goed gekeken naar verschillende soorten minigames, want ze beloven niet alleen actie, maar bijvoorbeeld ook puzzel spelletjes.

Verwachting: Kinect Adventures zit op zich best prima in elkaar. Het werkt leuk, je bewegingen worden heel nauwkeurig omgezet naar de game en er is een mooie mix van minigames. Toch zal dit spel waarschijnlijk snel gaan vervelen, want de minigames missen inhoud. Je staat een paar minuutjes naar bollen te zwaaien en dan kun je verder naar het volgende spel.


Kinectimals
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Frontier Developments
Uitgever: Microsoft Game Studios
Genre(s): Virtueel huisdier

Naast Dance Central ťťn van de andere sterren in de Kinect line-up, maar dan vooral als je nog geen 11 jaar oud bent. Want laten we eerlijk zijn, welke 10-jarige vindt het nou niet gaaf of lief om een tijger te knuffelen of met ze te spelen. Veel dieper gaat het idee van Kinectimals niet, maar als ik heel eerlijk ben denk ik ook niet dat dit echt nodig is om van Kinectimals een succes te maken.

Zodra je virtuele huisdier het scherm binnenspringt hoor je de oh's en ah's door de kamer vliegen. Een groot voordeel van Kinect is natuurlijk dat je er HD games op kunt spelen en daarmee ziet die tijger er ineens een stuk echter uit. De ontwikkelaar heeft een slimme zet gedaan door de tijger meer op een knuffelbeest te laten lijken, dan op een echte tijger. Ik vraag me af of in het laatste geval niet iedere 5-jarige gillend onder de tafel was gekropen.

Het allergrootste pluspunt van Kinectimals tegenover iedere andere game met virtuele huisdieren is dat je geen knopjes nodig hebt, geen controllers nodig hebt en geen gloeiende lollies nodig hebt. Je kunt het beestje echt aaien, wanneer je springt doet hij je na en als je een stuk speelgoed weggooit rent je tijger erachteraan om het voor je te apporteren. Het is zoveel beter voor de 'band' die de speler met zijn huisdier opbouwt.

Verwachting: Kinectimals valt of staat met de simpliciteit en de diepgang van het spel. Alhoewel dit een contrast lijkt houden ze wel degelijk verband met elkaar. Het spel moet simpel genoeg zijn om jonge kinderen niet te frustreren, maar moet wel genoeg spelletjes en mogelijkheden bieden om je koter niet te snel af te laten knappen op zijn virtuele huisdier. Het is ten slotte geen Tamagochi die je voor 5 euro bij de speelgoedwinkel koopt.



Your Shape: Fitness Evolved
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Genre(s): Fitness

Over fitness games ben ik altijd skeptisch geweest, maar Your Shape is me daar een product, of eigenlijk, Your Shape met de Kinect camera. Toen ik op de gamescom plaats nam voor de sensor werd er direct op het beeld vertaald dat ik een bril op mijn neus had, een horloge om mijn pols en een keycord met een badge om mijn nek. Al mijn twijfels over de nauwkeurigheid van Kinect vlogen gelijk het raam uit.

Your Shape heeft een esthetische en minimalistische aanpak. De menu's zijn clean, de muziek rustgevend en vaak vliegen de lotusblaadjes tijdens een oefening om je oren. Het richt hiermee meer op de wat serieuze fitnessfanaten en neemt duidelijk afstand van het stempel game. Het is bijna een Nike of Apple achtige ervaring die Ubisoft nastreeft.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je gewoon moet bewegen, want Your Shape is er natuurlijk om je in vorm te krijgen. De game heeft meer dan 100 oefeningen die variŽren van een vorm van cardio boxen tot Dance Dance Revolution light en yoga. Je kunt je eigen programmaís samenstellen en al je data kan worden geŁpload naar het online Your Shape Center. Met de calorieŽnmeter kun je precies zien hoeveel calorieŽn je al verbrand hebt.

Verwachting: Het is bijna geen game meer, maar Your Shape lijkt de beste keuze te gaan worden voor Kinect kopers die echt wat aan hun conditie willen doen. De oefeningen die ik gezien heb zijn serieuze fitness oefeningen en hebben niks te maken met het wat kinderachtige stempel dat Wii Fit op het fitness games genre heeft gedrukt.



Deca Sports Freedom
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Hudson Soft
Uitgever: Hudson Soft
Genre(s): Sports

In de inleiding had ik het over rotslecht en dit is hem hoor, wat een drama van een game is Deca Sports Freedom. Het spelletje probeert een beetje hetzelfde te doen als Kinect Sports, maar dan met sporten als tennis, boogschieten, kunstschaatsen, beach volleyball en snowboard cross. Toen ik van de producer hoorde dat kunstschaatsen ťťn van de games was had ik al weinig hoop meer en tijdens het spelen vervloog ook het laatste beetje hoop dat ik nog had.

Exemplarisch voor de kwaliteit van Deca Sports Freedom is de paintball game. Hierbij moet je door je knieŽn zakken om vooruit te gaan en schieten doe je met een vingerbeweging die heel erg doet denken aan kinderen die cowboy en indiaantje spelen zonder pistool. Je moet er nog net geen Ďpieuw, pieuwí bij roepen. De registratie van je bewegingen is maar matig al is het ergste dat er gewoon geen ene fuck aan is om paintball te spelen.

Het boogschieten ging nog wel, maar Deca Sports Freedom schreeuwt low-budget. Waar bij Kinect Sports er gevulde stadions met avatars zijn en je voor de 100 meter een Usain Bolt pose kunt doen is er totaal geen franje voor Deca Sports Freedom. Misschien dat het kunstschaatsen geniaal blijkt te zijn, maar als paintball een voorbode is heb ik weinig hoop.

Verwachting: Koop deze game alsjeblieft niet bij de Kinect launch, als je dan toch zo graag een sport game wilt, ga voor Kinect Sports. De sporten van Deca Sports Freedom lijken totaal verkeerd gekozen en de uitwerking is dramatisch.



Crossboard 7
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Konami
Uitgever: Konami
Genre(s): Sport

SSX, Amped, Shaun White Snowboarding, genoeg titels die het predikaat Ďtoffe snowboardgame' mogen dragen. Crossboard 7 hoopt ook op zoín stempeltje. Als een wolf, ja je leest het goed, een wolf, daal je af van besneeuwde bergkammen of word je voortgetrokken door een speedboot wanneer je aan het wakeboarden bent.

De game heeft verschillende modes zoals de race mode waarin je zo snel mogelijk een parcours af moet leggen. In de downhill slalom gaat het allemaal om behendigheid en trick score is precies wat het zegt, zoveel mogelijk punten halen door trucjes te doen. Door naar voren of achteren te leunen ga je sneller of langzamer en sturen doe je door opzij te leunen. Springen zorgt ervoor dat je trucjes uit kunt voeren.

Crossboard 7 speelt op zich niet onaardig, maar is wel heel duidelijk gericht op een jonger publiek. Toen ik de wolven zag had ik al zoiets van 'WTF is dit'. Dat beeld verbeterde wat toen ik mezelf op een snowboard zette en van de helling afstortte. Het werkt allemaal best ok, maar ja, die wolven he.

Verwachting: Crossboard 7 is waarschijnlijk best leuk als je 8 jaar oud bent en heel erg veel van snowboarden en groene wolven houdt. Het werkt op zich prima, maar zal vermoed ik al gauw saai worden. Het niveau van SSX, Shaun White of Amped wordt in ieder geval nergens gehaald.


Dance Evolution
Release: Q4 2010
Ontwikkelaar: Konami
Uitgever: Konami
Genre(s): Muziek, ritme

Of je de vorige Dance Dance Revolution games echt dansspellen mag noemen vind ik altijd een beetje de vraag. Het is meer zo snel mogelijk op de goede pijl stappen. Met Dance Evolution zou dat moeten veranderen, ware het niet dat dit spel niet in de schaduw lijkt te kunnen staan van die andere dansgame, Dance Central.

Anders dan Dance Central worden bij Dance Evolution minder moves op het scherm getoond en komen deze pas later in beeld. Zodra er een cue in beeld verschijnt dat er gedanst moet worden, hoor je ook gelijk los te gaan. Een ander belangrijk verschil met Dance Central is de tracklist. De Dance Dance Revolution serie staat bekend om zijn J-Pop nummers van foute Japanse popsterren. Dus geen Lady Gaga in Dance Evolution.

Aangezien ik zelf nou niet zo'n Dance Dance Revolution expert duwde ik na mijn eigen sessie snel cameraman Rocco naar voren, die wel goed is in DDR. Zijn oordeel, het is niks, de cues voor je moves komen veel te laat in beeld en je hebt de helft van de tijd geen idee wat je nou precies moet doen.

Verwachting: Helaas, waar Dance Dance Revolution in zijn niche al jaren koning is zal Dance Evolution dat waarschijnlijk nooit worden. In een poging om van Dance Evolution een dansgame te maken in plaats van een 'spring zo snel mogelijk op het goede pijltje' game zijn ze de weg bij Konami een beetje kwijt geraakt.

Get the Flash Player to see this player.


Harry Potter and the Deathly Hallows Ė Part 1
Release: 19 november 2010
Ontwikkelaar: EA Bright Light Studio
Uitgever: Electronic Arts
Genre(s): Actie

Het was best een verrassing, de 2 acteurs die de Wemel tweeling spelen in de Harry Potter films het podium zien te beklimmen om Harry Potter and the Deathly Hallows met Kinect te demonstreren. Het was ook een beetje pijnlijk, want echt goed werken deed het niet. De beide heren zwaaiden, zwiepten en wezen in de richting van het scherm, maar er kwam weinig terecht van het omleggen van demonen met de sensor van Microsoft.

Twee dagen later mocht ik zelf aan de slag met Harry Potter en daar bleek dat de stunteligheid van de Wemel tweeling voor een deel aan henzelf lag. Als je het spel namelijk speelt op de manier waarop je het zou moeten doen is de Kinect best een aardige toevoeging. Door verschillende armgebaren te maken kun je toverspreuken loslaten op je tegenstanders. Dit varieert van simpele polsbewegingen tot het omhoog houden van je ene arm en het uitsteken van de andere om een zware aanval op te laden.

Kinect is overigens niet meer dan een leuk extraatje voor kopers van de Xbox 360 versie van de game. Het verhaal is alleen te spelen met de controller en het Kinect deel bestaat uit 22 losse missies. In het getoonde level zwierf Harry door een kasteel ruÔne terwijl hij dementors en ander gespuis van hun bezemsteel afschoot. De uitdagingen zijn met 2 personen te spelen en volgens de developer is er nog wel een competitief element door de toevoeging van leaderboards voor de challenges.

Verwachting: Harry Potter and the Deathly Hallows met Kinect is aardig. Het voordeel van Kinect is dat het zelfs zonder toverstaf redelijk normaal voelt om een Stupify spreuk over een dementor uit te spreken. Het is jammer dat de game niet altijd even goed lijkt te reageren en dat de uitdagingen maar weinig om te lijf hebben.



MotionSports
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Ubisoft Milan
Uitgever: Ubisoft
Genre(s): Sport

Het volwassen equivalent van Kinect Sports is MotionSports, geen avatars, geen kiddy sports, nee serieuze sporten. In MotionSports kun je skiŽn, hanggliden, boksen, voetballen, paardrijden en American Football spelen. Al deze sporten zijn ook weer onderverdeeld in evenementen, zodat je uiteindelijk ongeveer 40 verschillende evenementen hebt. Het skiŽn is bijvoorbeeld opgedeeld in skicross, ski springen en de Super G. De 2 sporten die ik tot nu toe heb kunnen proberen zijn skiŽn en boksen en ik kan zeggen, het is flink heftig.

Bij het skiŽn van de Super G moet je continue in de skihouding blijven zitten om vaart te houden en na die 2,5 minuut voelde ik de spieren in mijn bovenbenen erg goed. Ook het boksen is een goede manier om even flink te zweten. Dit soort sportgames hebben een soort van hypnotiserende werking waarbij je altijd helemaal los gaat, zelfs als het niet nodig is. Met een paar geplaatste stoten had ik mijn tegenstander plat kunnen krijgen, maar toch stond ik als een gek te meppen.

Om de game toch een beetje van entertainmentwaarde te voorzien worden de sporten voorzien van TV commentaar en groeit je bekendheid naarmate je meer evenementen wint. Met het toenemen van je bekendheid groeit ook je fanschare langs de kant van de baan en je mag gaan poseren voor covers van magazines. Verder zijn niet alle evenementen vanaf het begin vrijgespeeld, je zult een bepaald aantal overwinningen moeten behalen voordat je aan bepaalde onderdelen deel mag nemen.

Verwachting: MotionSports wil zich onderscheiden van games als Kinect Sports door te kiezen voor realistische looks, een realistische nabootsing van de sporten en serieuze sporten. Het boksen en skiŽn waren behoorlijk intensief en dankzij de 40 verschillende evenementen zou je niet binnen een uurtje alles van MotionSports moeten hebben gezien.



EA Sports Active 2.0
Release: 19 november 2010
Ontwikkelaar: EA Vancouver
Uitgever: EA Sports
Genre(s): Fitness

Om EA Sports Active 2.0 op de gamescom te kunnen checken ben ik 4 keer langs de EA stand geweest. Het ene moment waren de EA medewerkers die de demo verzorgde even met pauze, de volgende keer liep de sessie ongelooflijk uit. Uiteindelijk had ik pas op de allerlaatste dag van onze aanwezigheid in Keulen succes. De game had dus van tevoren al een achterstand op Your Shape van concurrent Ubisoft.

Het wordt gelijk duidelijk dat EA Sports Active 2.0 een andere benadering kiest dan die concurrent. Waar Your Shape er strak en clean uitziet is Active 2.0 een stuk kleurrijker, bijna cartoony. Ook de 70 oefeningen sluiten aan op deze stijl. Zo werd er een oefening gedemonstreerd waarbij je zogenaamd plaats neemt op een fiets en je door het doen van squats de fiets in gang zet.

Wat Active 2.0 interessant maakt voor de serieuze fitness gamer zijn de accessoires en de online connectiviteit. Je krijgt er geen rubberen fiets bij om op te gaan zitten, maar wel een hartslagmeter en een weerstandsband. Met de hartslagmeter kan de game de intensiteit van de oefeningen beter op jouw persoon afstellen en dankzij de weerstandsband wordt het scala oefeningen aardig uitgebreid. De online hub geeft je de mogelijkheid om al je data in te zien, deze te vergelijken met vrienden, zelfs als deze de game voor de PS3 of Wii hebben en je kunt je eigen trainingsprogramma's samenstellen en naar je console downloaden.

Verwachting: Net zoals Your Shape lijkt EA Sports Active 2.0 veel meer dan zomaar een spelletje dat pretendeert dat je er gezonder van wordt. De game is dan misschien iets minder gericht op de yoga types, met de toevoeging van een hartslagmeter en een weerstandsband is dit toch een serieuze poging om ons gamers wat gezonder te maken.


Kinect Joy Ride
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: BigPark
Uitgever: Microsoft Game Studios
Genre(s): Racing

Op de E3 van 2009 aangekondigd als gratis Xbox Live Arcade racegame met avatars werd het na dat event angstig stil rondom Joyride. Precies een jaar later dook het spel als een duveltje uit een doosje weer op. Het spel was niet meer gratis meer en de toevoeging Kinect voor de titel maakte genoeg duidelijk. We gaan racen zonder stuurwiel.

Ik had Kinect Joy Ride tot vorige week nog niet gespeeld, maar de verhalen van veel collega's waren weinig hoopgevend. Het spel zou geen diepgang hebben, te langzaam aanvoelen en bovenal gewoon saai zijn. Argumenten die ik redelijk steekhoudend vond, want de mensen die ik het spel op de gamescom zag spelen straalden nou niet van plezier. Helaas deed ik dat ook niet bij het spelen van Joy Ride. Het is een aardige poging om een kartracer voor Kinect neer te zetten, maar de goede bedoelingen van de ontwikkelaar zijn niet genoeg om het spel overeind te houden. De lol lijkt er redelijk snel vanaf te gaan.

Het besturen van de auto doe je door je handen voor je te houden en daarbij stuurbewegingen te maken. Het opladen van de boost gebeurt door je handen naar achter te halen en zodra de boost opgeladen is naar voren te stoten. Stunts voer je uit door met je hele lichaam naar voren te buigen en vervolgens snel overeind te komen. Wil je nog een beetje driften, swing dan met je heupen. Hier houdt het arsenaal van Kinect bewegingen een beetje op en daardoor heb je het al redelijk snel gezien.

Verwachting: Kinect Joy Ride is op zich geen onaardige titel ware het niet dat de besturing van het spel zo versimpeld is dat er al snel bijna geen uitdaging meer is. Het remmen en gas geven gebeurt automatisch en dus heb je voor je gevoel altijd te weinig invloed op het verloop van een race. Het spel ontbeert de noodzakelijke snelheid om net zo spannend te zijn als de kartspelletjes van de concurrentie.



Sonic Free Riders
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: Sonic Team
Uitgever: SEGA
Genre(s): Actie

Als Sonic een kat was dan had hij een flinke schuld gehad bij de Heer. Sonic is namelijk aan zijn 16de leven bezig en dit jaar lijkt de blauwe egel eindelijk eens niet te pletter te storten voordat hij goed en wel op snelheid is. Met het goede Sonic the Hedgehog 4, het veelbelovende Sonic Colours en de Kinect titel Sonic Free Riders wordt het een driedubbele revival.

Sonic Free Riders is inmiddels al het 3de deel in de Sonic Riders serie en spelers van de eerdere delen zullen weten dat Sonic op zijn hoverboard stapt om ringen te verzamelen. Door je armen uit te steken pikt Sonic de ringen op en door te steppen maak je snelheid met je hoverboard. Meer boost krijg je door een trucje uit te voeren, die de game inzet nadat je springt en sturen gaat vanzelfsprekend door met je lichaam te bewegen.

Het spel is verrassend leuk om te spelen, omdat er een lekkere snelheid in zit en de game goed reageert op je input. SEGA heeft niet, zoals in het verleden vaak wel gebeurde, veel onnodige frutsels toegevoegd. Het draait om het opbouwen van snelheid en het verzamelen van ringen en dat zijn 2 dingen waarmee Sonic ooit groot is geworden. Daarmee past Sonic Free Riders in de trend dat Sonic titels terug gaan naar de basis.

Verwachting: Sonic Free Riders is een verrassend leuke game en vooral omdat deze franchise gemaakt lijkt te zijn voor Kinect. Het is een lekker simpele game, maar zoals de goede oude Sonic games ligt er een flinke uitdaging in het verzamelen van zoveel mogelijk ringen en het neerzetten van een snelle tijd.



Fighters Uncaged
Release: 10 november 2010
Ontwikkelaar: AMA Studios
Uitgever: Ubisoft
Genre(s): Fighting

Dat Microsoft met Kinect zich bij de launch toch vooral op families richt mag duidelijk zijn. Dance Central lijkt de enige Microsoft game die ook geschikt is voor een wat meer hardcore publiek. Ook andere uitgevers duiken niet echt in dat gat, behalve Ubisoft, die uitgever komt met Fighters Uncaged en dat is geen game voor je kleine broertje.

Er wordt namelijk flink wat afgeschopt en geslagen in Fighters Uncaged. Het zijn geen Street Fighter achtige gevechten, want ik zie mezelf nog geen haduken of supercombo's uitvoeren. Vergelijk Fighters Uncaged met Fight Club, het zijn brute straatgevechten waarbij het tempo laag ligt. Net zoals een echt straatgevecht is er van clean vechten geen sprake. Kopstoten, headkicks, ellebogen, je kunt alles uit de kast halen om je tegenstander tegen de grond te krijgen.

Raak je jouw opponent vol op zijn oog dan is hij tijdelijk blind en dat is het moment om eens flink te schreeuwen. Een goede brul activeert een zware aanval die ideaal is om de zwakke plek van je tegenstander te raken. Het grootste probleem op dit moment bij Fighters Uncaged is dat de registratie van de bewegingen nog niet 100% op orde lijkt te zijn. Zo deelde ik een keer een knal uit met mijn elleboog wat door de game geÔnterpreteerd werd als een kopstoot.

Verwachting: Als AMA Studios de lag en verkeerde registratie van de moves weet te fixen dan zou Fighters Uncaged nog wel eens een prima vechtgame kunnen worden. Het zou gelijk bewijzen dat alle criticasters die riepen dat vechtgames met Kinect niet werken er flink naast zaten. De snelheid van Street Fighter zit er niet in, maar wel de intensiteit van Fight Club.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
hardware info
Fabrikant: Microsoft
Categorie: Controller
Release: 10 november 2010