Xbox Only
special
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 1 september 2009 om 15:00
alg

Wat was er niet op de GamesCom

Special | 1 september 2009 - Allemaal leuk en aardig hoor, die verhuizing van Leipzig naar Keulen, maar dat betekent niet dat GamesCom nu ineens de ultieme gamebeurs is. Dat bleek al wel toen ik bezig was met het maken van afspraken en een aantal uitgevers terug kwamen met de mededeling dat men er niet zou zijn. Te weinig games om te showen, te hoge kosten of te dicht op de E3 waren de belangrijkste redenen. Als duwtje in de rug voor de organisatie van de GamesCom, hier wat wij nou misten op de GamesCom.


Een hoop goede uitgevers
Wat een gezeik zeg, organiseren ze een vette beurs in Duitsland, komt de helft van de uitgevers niet opdagen. Niet alleen balen voor de bezoekers, maar ook voor ons, want zo missen we weer aardig wat coverage. Onder andere Codemasters, te duur, te weinig resultaat en games komen te snel uit, THQ, te dicht op de E3, Midway, te weinig games, Rockstar, zie verderop, en Disney lieten verstek gaan. Als ik even tel hoeveel games we daardoor niet gezien hebben kom ik toch al gauw op een titel of 15, erg zonde. Daarbij zitten potentiële toppers als Split/Second, Homefront en F1 2009/F1 2010.

Fatsoenlijk eten
Dat Duitsers leven op Bockwurst, Pretzels en bier dat is wel duidelijk, maar het is nogal naadje als ze dat dan ook aan alle buitenlandse bezoekers van de GamesCom op proberen te dringen. We hebben nogal wat vreemde combinaties voorbij zien komen gedurende de week. Persoonlijk was ik na de eerste avond geveld door een hamburger die waarschijnlijk niet helemaal gaar was. Dat ik tijdens de Age of Conan presentatie niet het schitterende zandvloertje van de booth onder heb gekotst mag een godswonder heten. De rest van de week hebben we geleefd op pretzels met kaas die in een ver verleden een keer gesmolten was, chocoladecroissants met hele grote zoutkorrels, bockwursten met curry, of eigenlijk curry met bockwurst en natuurlijk de nodige liters lokaal boc… euh vocht, Kölsch. Dat Kölsch is net limonade, maar na een paar halve liters merk je het verschil tussen Kölsch en enig ander bier toch niet meer.

Speelbare games
Leuk hoor, op de beursvloer een half uur in de rij gaan staan om Modern Warfare 2, Assassin’s Creed 2, Splinter Cell Conviction of BioShock 2 te spelen. Pech alleen dat veel grote games niet speelbaar waren. Vorig jaar kon je nog naar hartelust de single player van World at War spelen, maar bij Modern Warfare 2 moest je het doen met de E3 demo. Hetzelfde gold voor Assassin’s Creed 2 en Splinter Cell Conviction.
Voor de games die je wel kon spelen, Mass Effect 2, Dragon Age Origins, Need for Speed Shift, Halo 3 ODST, StarCraft II en Diablo III, moest je uren in de rij staan. Op zaterdagochtend had ik mij strategisch naast de Diablo III wachtrij opgesteld om eens te kijken hoe snel de wachttijd op zou lopen. Om 8:58 stond ik paraat, om 9:00 gingen de deuren open en om 9:02 stond er een wachtrij van 2 uur. 5 minuten later was dit al 4 uur en besloot men om de rij maar te sluiten. Let wel, Activision zat zo ongeveer in de middelste hal, die vanaf de dichtstbijzijnde ingang toch nog een halve minuut rennen weg was in volle sprint.

Iets boeiends van Rockstar
Je kunt niet zeggen dat Rockstar momenteel weinig games op de releasekalender heeft staan. De uitgever, die normaal maximaal 1 of 2 bekende games tegelijkertijd in ontwikkeling heeft, heeft op dit moment maar liefst 7 titels in ontwikkeling. 3 daarvan komen nog dit jaar uit, GTA Chinatown Wars voor de PSP, Beaterator en GTA IV The Ballad of Gay Tony. Begin volgend jaar mogen we Max Payne 3 en Red Dead Redemption nog verwachten en The Agent en LA Noire zijn voor de langere termijn. Als je 5 titels hebt die binnen een jaar uitkomen, dan maak je als Rockstar zijnde toch gebruik van de mogelijkheden van de GamesCom? Toch? Nou, mooi niet.
Rockstar was wel in het business centrum aanwezig, maar alleen voor Duitse pers en winkeliers. Dan de stand op de beursvloer maar proberen. Die was namelijk versierd met GTA IV, Beaterator en Red Dead Redemption decoratie. Je kunt je de teleurstelling indenken toen we erachter kwamen dat Beaterator alleen in trailer vorm beschikbaar was, Chinatown Wars alleen op de DS speelbaar was en de consoles hooguit GTA IV en Midnight Club LA erop hadden staan. Nee, Rockstar deed het niet best deze GamesCom. Het maximale wat ze eruit wisten te halen was een relletje door PS3 pods voor een The Lost and Damned achtergrond te plaatsen, zou TLAD dan toch naar de PS3 komen? Nee hoor, want op die pods stond alleen GTA IV.

Leuke feestjes van uitgevers
Met het schandalige feest van Bethesda en het iets ingetogener Nintendo feestje van de E3 nog in het achterhoofd had ik goede moed dat we in Keulen wel wat leuke feestjes zouden hebben. Helaas pindakaas, het meest spannende was het GamesCom feest en laat dat nou net alleen voor standhouders zijn. Vorig jaar werden we door Microsoft en PlayStation nog op een borrel getrakteerd, maar zelfs dat kon er dit jaar niet af. We hebben ons prima vermaakt hoor, in de Biergartens van Keulen, maar een toffe party van Modern Warfare 2 of DJ Hero had ik echt niet vervelend gevonden. Echt niet hoor. Hopelijk pikken de uitgevers deze hint op, want anders wordt GamesCom net zo saai als het gemiddelde kinderpartijtje.

Vette goodies
Goed, goed, goed, tijdens de Blizzard borrel hebben Alex en ik mooi een BlizzCon 2009 Exclusive figurine gekregen en een Starcraft 2 muismat, maar verder viel de goodie oogst wat tegen. Zelfs onze master goodie hunter, David, had wel veel goodies gefixt, maar kwam qua toffe dingen niet veel verder dan een FEAR 2 faceplate, een DJ Hero bril, wat t-shirts en een Tony Hawk RIDE mini skateboard. Als je bij de EA persconferentie al niet eens het gebruikelijke opschrijfboekje met pen krijgt, dan is er toch wat aan de hand. Volgend jaar zie ik graag wat meer exclusieve dingen en of dit dan in de vorm van figurines, faceplates, tassen of verschillende kledingstukken komt, dat kan me niet zoveel schelen. Zolang er maar te pronken valt met dingen die je op eBay voor grof geld kunt verkopen.

Slaap
Als je naar een beurs als de E3 of GamesCom gaat, dan weet je dat slaap nou niet echt iets is waar je op hoeft te rekenen. Op de afgelopen GamesCom was dit ook niet het geval. Er moeten previews getikt worden, games gecheckt en ondertussen nog een beetje genoten worden van de lokale Biergartens. Hieronder mijn gemiddelde dagschema, ontdek maar eens plaats voor meer dan 5 uur slaap. Bedenk je ook, er waren dit jaar niet eens feestjes, dus we zijn nog redelijk braaf geweest.
7.00 – Opstaan, poging tot douchen, misschien nog preview tikken
8.15 – Alle minions verzamelen en zorgen dat niemand zich verslapen heeft
8.20 – Vertrek naar GamesCom
8.40 – Ontbijt naar binnen werken
9.00 – Laatste slok koffie drinken en van het perscenter (noordkant Koelnmesse) naar het business centrum (zuidkant) rennen in een poging op tijd te zijn voor de eerste afspraak. Verder is de dag gevuld met demo’s, hands-ons, het maken van video’s, het uittikken van opgepikte nieuwtjes, het plaatsen van een preview of 2 en met een beetje mazzel lunch om 3 uur ‘s middags
18.00 – Alle troepen weer verzamelen en richting het hotel
18.30 – Previews en nieuws tikken
19.30 – Eten (en meestal drinken) bij de lokale Biergarten
22.00 – Previews tikken of meer drinken, beetje afhankelijk van of de preview al af was
23.00 – Bier drinken (doorgaan of opnieuw beginnen)
2.00 – Slapen
Nou kun je op 5 uur slaap wel overleven, maar als je verder de hele dag alleen maar aan het rondrennen bent van het perscentrum naar het business centrum en de verschillende hallen (een paar honderd meter per keer en dat 15 keer per dag), dan kun je je voorstellen hoe ik en de rest van de bende ons voelden op zaterdagochtend. Maar, klagen doen we niet, het is allemaal voor het hogere doel, gamen!

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!