PC default sfeerafbeelding

Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 7 juni 2016 om 09:00

Hitman - Episode 3: Marrakesh

Review | 7 juni 2016 - Er zijn nu twee episodes van Hitman uitgegeven en tot nu toe is de kwaliteit alleen maar omhoog gegaan – het Intro Pack verdiende een 7 en Episode 2: Sapienza deed het nog iets beter met een 8. De verwachtingen voor dit derde hoofdstuk waren dan ook heel erg hoog, maar weet Io-Interactive aan de verwachtingen te voldoen?

Marrakesh
In de derde episode van Hitman reist Agent 47 af naar Marokko. In het plaatsje Marrakesh zijn er een tweetal doelwitten aanwezig die geëlimineerd moeten worden. Een Zweedse bankier en een Marokkaanse generaal zijn een samenwerking aangegaan die verkeerd kan uitpakken en het is aan Agent 47 om daar een stokje voor te steken.

Groot
Het nieuwe level dat het derde hoofdstuk van Hitman met zich meebrengt is wederom erg mooi vormgegeven. Marrakesh lijkt zo op het eerste gezicht iets kleiner dan het Sapienza-level, maar biedt meer dan genoeg ruimte waar je je voordeel mee kunt doen.

Moeilijker
In de derde episode van Hitman is het omleggen van je doelwitten opnieuw taak nummer één, maar toch is Marrakesh net even anders. Natuurlijk ziet het Marokkaanse plaatsje er heel anders uit dan Parijs of Sapienza, maar het level is ook bezaaid met mensen. De moeilijkheidsgraad ligt daardoor iets hoger. Je moet nu veel meer op je hoede zijn als je ergens wilt inbreken of iemand wil omleggen, want overal zijn vreemde ogen aanwezig. Zijn het niet de vele toeristen die je aankijken, dan zijn het wel de beveiligingsmensen of zelfs het leger die je in de gaten houden.

De hogere moeilijkheidsgraad is een kleine verandering, maar doet de game wel veel goed. Je moet nu veel meer stealthy spelen en dat zorgt voor een iets andere ervaring. Het geeft het Marrakesh-level, buiten de andere omgeving, een geheel eigen smoel.

Luister en huiver
De vele mogelijkheden om je doelwitten een kopje kleiner te maken zijn ook weer volop aanwezig. Kijk goed om je heen en luister gesprekjes af, en je leert van alles wat je in je missie kan helpen. Je kunt natuurlijk ook je eigen plan trekken, maar ik vind de zogenaamde Oppertunities toch het leukste wat Hitman te bieden heeft.

Je kunt alleen wel merken dat er minder tijd tussen episode 2 en 3 zat. Tussen hoofdstuk 1 en 2 zat bijna twee maanden en nu was de wachttijd slechts één maand. Het gevolg? In Marrakesh zijn er minder mogelijkheden om je doelwitten om te leggen dan het geval was in het Sapienza-level. Er zijn nog wel genoeg manieren om ongemerkt dood en verderf te zaaien, maar na de zee van mogelijkheden in Episode 2 is het verschil wel degelijk merkbaar. En dat is toch wel een klein beetje jammer.

Als je maar bekend bent
Wat ik erger vind is dat sommige Oppertunities die aanwezig zijn in het Marrakesh-level zijn gekopieerd uit de vorige episodes. Zo heeft één van de doelwitten een afspraak met een masseur. Een vergelijkbare situatie deed zich ook al voor in Sapienza, en er zijn nog enkele andere mogelijkheden die heel erg bekend voorkomen. Dit zorgt ervoor dat Episode 3, in combinatie met de iets minder mogelijkheden, toch wat minder spectaculair is dan Episode 2.

AI is het nog steeds nie(t)
Wat ook nog steeds niet spectaculair is, is de AI. Ik was nog maar tien minuten met het derde hoofdstuk bezig of het werd meteen al duidelijk dat deze niet was veranderd. Ik stond in een marktkraam die volledig was bedekt met kleden. Tevens was er een soort paskamer gemaakt, wat meteen een ideale plek was om iemand even buiten westen te brengen of te vermoorden. Er was zelfs een kist aanwezig waar ik een lichaam in kon verstoppen.

Ik had een kostuum van iemand nodig en gelukkig ging hij de paskamer in kwestie in. Ik wurgde hem daar bewusteloos en liet zijn lichaam in de kist zakken. Ik liep de marktkraam uit en kreeg opeens een notificatie te zien dat iemand iets verdachts had opgemerkt: iemand had blijkbaar door de kleden en paskamer heen gekeken en alles gezien. Ik hoop echt dat Io-Interactive dit gaat oplossen, want het wordt nu een beetje vervelend. De ontwikkelaar heeft al flink wat veranderd middels patches, dus het wordt tijd dat de AI een keer aan de beurt is. Tevens zijn de laadtijden nog steeds aan de lange kant; die mogen ook wel wat korter.

plus- en minpunten
Veel mogelijkheden om doelwit om te brengen...
Marrakesh ziet er geweldig uit
Hogere moeilijkheidsgraad welkome afwisseling
...alleen zijn sommige al bekend
AI nog steeds niet aangepakt
Laadtijden nog steeds lang
Conclusie
Totaal score: 7 Hitman - Episode 3: Marrakesh is wederom groot en er zijn genoeg mogelijkheden om je doelwitten om te brengen. De variatie is alleen niet zo groot als in het Sapienza-level, al is er genoeg om je mee te vermaken, en het is jammer dat er bepaalde situaties zijn die je wel erg bekend voor zullen komen. Gelukkig weet het derde hoofdstuk qua moeilijkheidsgraad wel iets anders voor te schotelen, ook al wacht de AI nog steeds op verbeteringen. Marrakesh is niet de beste episode tot nu toe, die eer is nog steeds voor Episode 2: Sapienza, maar weet zeker te vermaken.
7