PC default sfeerafbeelding

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 10 juni 2010 om 17:15

Green Day: Rock Band

Review | 10 juni 2010 - Sinds hun doorbraak in 1994 is Green Day dankzij hits als ‘Basket Case’, ‘American Idiot’ en de meest recente ’21 Guns’ en ‘Know Your Enemy’ uitgegroeid tot één van de bekendste punk rock bands. Hoog tijd dus voor een videogame dachten ze bij Harmonix. Net nu het laatste album van Green Day ‘21st Century Breakdown’ op volle toeren gedraaid wordt komt er ook nog een game uit van de band. Een betere timing hadden ze zich niet kunnen wensen al betekent een goede timing natuurlijk niet automatisch een goede game.

Green Day
De geschiedenis van Green Day begint in 1987 in Californië waar de band door zanger en gitarist Billie Joe Armstrong en basgitarist Mike Dirnt, onder de naam Sweet Children werd opgericht. Als Green Day braken ze in 1994 wereldwijd door met het nummer Basket Case van hun album Dookie. In 2004 kwam het album American Idiot uit, hun grootste succes tot nu toe. De band won met American Idiot zelfs een Grammy Award voor Best Rock Album in 2005. Het laatste album van Green Day is 21st Century Breakdown uit 2009 en dit album levert nog steeds hit na hit op. Al met al een band die wel een Rock Band titel verdiend, zou je zeggen.

Punkband
Green Day heeft een stevig verleden en de game focust zich met name op de 3 albums die ik in de vorige alinea aanhaalde. In totaal staan er 47 nummers op de disc, inclusief een aantal tracks van de albums Insomniac, Nimrod en Warning. De muziekkeuze zal Green Day fans ongetwijfeld kunnen bekoren, maar het heeft ook een nadeel. Punk is relatief simpele muziek die meestal uit akkoordenschema’s van hooguit vier akkoorden bestaat. Met de gitaar speelde ik de helft van de tijd alleen maar akkoorden, waardoor de echte uitdaging voor diehard Rock Band gamers zal ontbreken. Ik vond dit zelf een behoorlijk minpunt, maar het was is simpelweg inherent aan de muziek van Green Day. Of je waarde hecht aan bijna onmogelijke notencombinaties moet je voor jezelf bepalen, maar verwacht geen onspeelbare nummers in Green Day: Rock Band.

Dat de nummers niet zo lastig zijn betekent wel dat iedereen zo een instrument kan oppakken en beginnen te spelen op medium. Het is daarmee een perfecte game om tijdens een avondje met vrienden te spelen. Dit lijkt ook een belangrijke gedachte achter de keuze voor Green Day te zijn en dan is die keuze zeker een goede.

Stijl
The Beatles: Rock Band zette vorig jaar de toon met schitterende dreamscapes en cut scenes en ook Green Day Rock Band kent een aantal spectaculaire venues en vuurwerkeffecten. Het introfilmpje van deze game zet gelijk de toon, er zijn veel herkenbare dingen van de band te zien zoals albumcovers en de algehele stijl van Green Day. Helaas mist het spel op bepaalde punten wel de flair van The Beatles Rock Band, zeker als je kijkt naar de verschillende stages. Milton Keyes is spectaculair met veel exploderend vuurwerk, maar The Warehouse is compleet verstoken van eenzelfde atmosfeer.

Verhaal
Het concept van Green Day: Rock Band is hetzelfde als die van The Beatles, je doorloopt in feite de geschiedenis van de band. Al focust de career mode van Green Day zich slechts op 3 belangrijke optredens die Green Day heeft gegeven in plaats van hun hele carričre. Het eerste optreden is nog in een kleine zaal in de beginfase van de band, je speelt hier ook de eerste hits van Green Day. Als je alle sets in de eerste locatie hebt gespeeld kun je verder naar de volgende locatie. Deze is weer wat groter omdat ze natuurlijk weer wat bekender zijn geworden. De laatste locatie is het grootst en hier moet je de laatste grote hits van de band spelen.

Naast de sets die je moet spelen zijn er ook challenges, bij deze challenges moet je met 3 nummers bijvoorbeeld minstens 12 sterren halen. Deze challenges voegen wel weer wat extra speeltijd aan het spel toe en je unlockt er extra content mee, net zoals bij The Beatles Rock Band. Dit is cool gedaan, want zo verleng je de speeltijd van de game en zeker voor fans van Green Day zijn de extra’s erg de moeite waard.

Tracklist is huge
De tracklist van Rock Band: Green Day kent maar liefst 47 songs, de albums ‘Dookie’ en ‘American Idiot’ staan er in zijn geheel op. Daarnaast staan er nog 12 van de 18 nummers van het nieuwe album ‘21st century breakdown’ op. De 6 nummers die ontbreken zijn net die leuke hitjes die je zal moeten downloaden via DLC. 47 songs van Green Day op een disc klinkt veel, en dat is het ook.

Geen vernieuwing
Wat ik eigenlijk nog het meest jammer vind met Green Day: Rock Band is dat er eigenlijk geen vernieuwing is. Er zijn geen nieuwe modes, geen serieuze verbeteringen aan de gameplay, eigenlijk helemaal niks van betekenis. The Beatles: Rock Band was ook geen grote stap vooruit, maar deze game kon het nog maskeren, nu wordt het wel erg duidelijk. Voor vernieuwing moet je dus wachten op Rock Band 3.

plus- en minpunten
Top voor Green Day fans
Leuk om met vrienden te spelen
Uitgebreide track list
Nummers missen uitdaging
Stijl niet zo speciaal als Beatles
Weinig vernieuwing
Conclusie
Totaal score: 7 Het klinkt misschien heel erg cliché, maar Green Day: Rock Band is echt voor de fans. The Beatles: Rock Band won nog zieltjes met zijn unieke uitstraling en mainstream appeal. Dat zit toch wat anders met deze game. Helaas zijn de nummers wat te simpel voor de echte Rock Band fanaten, maar dit maakt wel dat de game prima te spelen is met je vrienden en dankzij de uitgebreide track list kun je altijd wel een paar nummers vinden die je aanspreken. Green Day: Rock Band is niet revolutionair of zo verrassend als The Beatles: Rock Band, maar wel heel erg degelijk en uitstekend te genieten voor de vele miljoenen Green Day fans.
7