Game

Auteur: Martijn Gelissen (Re4zeN)
Geplaatst op: 29 oktober 2008 om 15:48

Fable 2

Review | 29 oktober 2008 - De eerste Fable game verscheen in 2004 voor de Xbox. De game wist destijds al menigeen te verbazen en de harten van de Role Playing Game liefhebbers te veroveren. Toch kreeg de game ook veel kritiek, mede doordat producer Peter Molyneux niet alles kon waarmaken wat hij destijds had beloofd. Met de komst van Fable 2 deed diezelfde Molyneux wederom enkele gewaagde uitspraken. Inmiddels is Fable 2 verkrijgbaar en kunnen wij zelf aan den lijve ondervinden of Fable 2 inderdaad de game is waarvan iedereen heeft gedroomd.

Little Sparrow
In deze Role Playing Game start je als een klein jongetje of meisje. Samen met je zusje heb je dagelijks de grootste moeite om aan voldoende voedsel te komen. Als je op een dag een koopman tegenkomt die een magische muziekdoos verkoopt, kijken jij en je zus elkaar aan. Met deze muziekdoos kan je namelijk een wens doen. Door deze muziekdoos te kopen kunnen jullie in ťťn klap van al jullie problemen af zijn. Maar is de koopman wel te vertrouwen, bevat de muziekdoos inderdaad magische krachten? Met de benodigde vijf goudstukken kunnen jullie ook een hele week eten. Jullie besluiten de gok te wagen en gaan in het dorpje Bowerstone aan de slag om voldoende goudstukken bij elkaar te sprokkelen om je droom te verwezenlijken. Als jullie uiteindelijk de muziekdoos hebben gekocht en jullie wens hebben gedaan wacht jullie alles behalve weelde. Het avontuur kan nu echt beginnen.

Bovenstaande anekdote vormen de eerste 15 minuten van Fable 2. Na deze kleine proloog kan je pas echt beginnen met het verhaal. Wat volgt is een episch, sfeervol avontuur waarbij iedere daad die je verricht consequenties heeft. Fable 2 kenmerkt zich namelijk door deze dynamische wereld. Als speler heb je de keuze om te kiezen tussen goed en kwaad. Verdien je op een eerlijke manier je geld door de wapensmid te helpen, of plunder je, wanneer de smid niet kijkt, zijn kassa leeg en ga je er met de buit vandoor. Naast dit voorbeeld zijn er nog legio andere voorbeelden te noemen. Het belangrijkste is echter het feit dat een dergelijke daad zijn uitwerking heeft op het verloop van de de game. Naarmate je het slechte pad bewandelt zal ook je uiterlijk veranderen. Je krijgt een donkere grimas en de omgeving reageert angstig op je aanwezigheid. Dorpsbewoners zullen voor je wegrennen en niet geneigd zijn om je te helpen. Ben jij echter de goedheid zelve en doe je alles eraan om als een ware held gezien te worden dan zal je omgeving hier ook naar reageren. Zo zullen ze je toejuichen zodra je hun stad betreedt of je korting geven zodra je goederen van ze wilt kopen.

Audiovisueel een pareltje
Een van de dingen die opvalt tijdens het spelen van Fable 2 zijn de graphics. De game ademt een sprookjesachtige sfeer uit die naadloos aansluit bij het verhaal. De grote diversiteit aan omgevingen zoals idyllische dropjes, grotten en heuse steden met marktpleinen zorgen er bovendien voor dat je iedere keer weer vol verbazing op de bank zit te kijken. De game kent hoogwaardige textures, prachtige lichteffecten en vloeiende animaties waardoor het geheel nog beter tot zijn recht komt. Op het gebied van audio zit het ook wel snor. Lionhead heeft het belang van goede voice-overs duidelijk begrepen want deze zijn van een uitzonderlijk hoog niveau in Fable 2 wat, in combinatie met de mooie omgevingsgeluiden, zorgt voor een fantastische ervaring.

Fable 2 - Pagina 1