review
Game

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 25 juni 2008 om 19:00


English Translation 

Battlefield: Bad Company

Review | 25 juni 2008 - Battlefield is sinds de introductie in 2002 een begrip voor de PC gamer. De franchise kenmerkt zich door de epische multiplayer gevechten die je met maar liefst 64 man online kan uitvechten. Nadat EA Dice kocht was het wel duidelijk dat de franchise ook naar de consoles zou komen. De eerste poging van EA werd aardig goed ontvangen, maar maakte ook duidelijk dat een één-op-één overzetting van PC naar de console niet ideaal is. Dat hebben de mannen van DICE zich ook gerealiseerd en voor Battlefield: Bad Company is er dan ook een heuse single player bijgekomen.

Achter het goud aan
In de nieuwe Battlefield speel je als Preston Marlow, de rookie in B Company, of eigenlijk Bad Company. Dat je in slecht gezelschap bent wordt al snel duidelijk. Je squad maten, Sarge, Sweetwater en Haggard zijn de mislukkelingen van het leger en daarom in B Company gedropt. Dat het leger weinig op heeft met de mannen van Bad Company wordt al snel duidelijk. Je wordt gebruikt voor de klote klusjes in een oorlog in een fictief Oostblok land, zodra je denkt dat je klaar bent moet je toch nog even een dorpje uitkammen en als dingen de verkeerde kant uitgaan kent het leger je niet eens meer. Dit is dan ook de aanleiding voor een stevige wending in de verhaallijn. Van redelijke brave militairen zijn jij en je kameraden ineens deserteurs en kun je lekker achter het goud van een stel mercenaries aan. Als je de film Three Kings hebt gekeken zal dit je bekend in de oren klinken. Het verhaal lijkt daar dan ook aardig op

Goed de verhaallijn heeft weinig om het lijf, maar de karakters maken veel goed. Het zijn stuk voor stuk droogkloten met een goed gevoel voor humor. Je zult je strijdmakkers dan ook te pas en te onpas lullige opmerkingen over elkaar en de vijand horen maken. Hierbij hebben ze gelukkig iets meer variatie in hun zinnen dan de heren in Haze.

Weinig spanning
Het enige minpunt aan de humoristische toon van Battlefield: Bad Company is dat het je op sommige momenten uit de game haalt. De actie is heftig en intens en DICE snijdt een aantal serieuze onderwerpen aan in de game. Dit wordt echter wat teniet gedaan door de hoeveelheid humor in de game. Helaas spelen hierbij ook andere zaken een rol. Zo word je, als je dood gaat, terug gezet tot je laatste save punt. Dit leidt er vaak toe dat je twee minuten aan het lopen bent voordat je weer in de actie komt. Tel hierbij op dat alle schade die je daarvoor gedaan hebt er nog steeds is en de spanning is een beetje weg uit de single player. Want of je nu geen of vijf keer dood gaat voordat je een tank opblaast, het maakt uiteindelijk geen zak uit.



Explosies!
Is DICE dan gezakt voor het examen ‘single player game maken’? Absoluut niet, want de single player van Battlefield Bad Company doet een aantal dingen die je nog nooit hebt gezien in een game. Natuurlijk heb ik het dan over de destructieve omgevingen, waar er in het begin geroepen werd dat ‘alles kapot zou kunnen’ werd dat later terug geschroefd naar 90%. Nog steeds een aardig hoog percentage en dit maakt men dan ook zeker waar. Het enige wat niet kapot kan zijn funderingen en steunpilaren van gebouwen, daken, vloeren en trappen. Als je werkelijk hele huizen met de grond gelijk kon maken zou het op sommige punten lastig worden om je objectives te halen, aangezien die zich nog wel eens op de eerste verdieping van een huis bevinden.

Er blijft echter nog genoeg te knallen over, muren, hekjes, zandzakken, bomen en voertuigen, het kan allemaal naar de klote en goed ook. Niks lekkerder dan met je granaatwerper, die bijna standaard op ieder geweer zit, een muur aan gort te knallen en vervolgens een paar gasten neer te maaien. Het destructie element wordt echter ook andersom toegepast, want de in de levels neergezette raketwerpers en tanks worden naar hartenlust gebruikt door de vijand. Het zal dan ook regelmatig gebeuren dat je vanachter een muurtje de vijand bestookt om na een flinke ontploffing te concluderen dat het muurtje verdwenen is.
Het geluid dat gepaard gaat met het opblazen van alles wat beweegt klinkt erg lekker, de explosies vliegen links en rechts uit je speakers en als er een granaat vlakbij ontploft suizen je oren. Het enige minpunt is het geluid als je in een huis staat, als je schiet klinkt het net alsof je in een lege zeecontainer staat, zo hol is het geluid. In het begin niet zo erg, tegen het einde wordt het irritant.

Battlefield: Bad Company - Pagina 1
reacties
#107939  | 25 juni 2008 19:01 - Nicks12
Avatar van Nicks12
Reacties: 26
Goede review en score is ook goed. Ik ga hem niet halen, maar misschien neem ik hem over een tijdje wel mee als hij is afgeprijsd
#107941  | 25 juni 2008 19:02 - Zwetje
Avatar van Zwetje
Reacties: 911
Alles slopen Klopt niet, want je kan niet alles slopen, alles is script van het "opblazen" dus dat klopt niet, niet hoe EA het heeft gereqruit.
Er ligt een grijze waas over de game...das een film correl effect ofzo, wat in Mass Effect ook zit, EA faild, Bioware niet.verder goede revieuw, cijfer alleen iets te hoog
#107942  | 25 juni 2008 19:03 - MADxMONK3Y NL
Avatar van MADxMONK3Y NL
Reacties: 885
Hmm, damn! Waarom moet ik nou 6 juli al op vakantie!! ^^

BTW, Hoeveel singleplayer levels heeft de game en hoeveel multiplayer?
#107943  | 25 juni 2008 19:12 - Cloud_Strife
Avatar van Cloud_Strife
Reacties: 1.341
Ik kon hem eerst niet lezen. Gelukkig nu wel. Very nice!
#107946  | 25 juni 2008 19:14 - björnieboy
Standaard avatar
Reacties: 242
Quote:
Hmm, damn! Waarom moet ik nou 6 juli al op vakantie!! ^^ BTW, Hoeveel singleplayer levels heeft de game en hoeveel multiplayer?

leer lezen, staat in de review.

Ik sla deze toch maar over, ik houd het wel bij call of duty 4 en dan in augustus BIA en dan Gears of war 2
#107948  | 25 juni 2008 20:01 - Icib
Avatar van Icib
Reacties: 162
@ Zwetje: script of niet script maakt toch niet veel uit! Als je weet dat er iemand achter een muur zit dan schiet je er toch gewoon een gat in de precies waar hij zit? Of als er een sniper op zolder zit schiet je gewoon een gedeelte van het dak eraf. Dit heb ik nog nooit gezien in een game en bevalt me echt perfect!

Ik vind 81 wat te laag persoonlijk.
En over die online mode, er is toch verteld dat ze vrijwel direct met de release nog een mode als download beschikbaar stellen?

Ik ga snel weer verder
#107950  | 25 juni 2008 20:09 - Michelangelo
Avatar van Michelangelo
Reacties: 2.083
Goede review, 81% lijkt me een terechte score!

@Zwetje, je kan wel degelijk veel slopen, dus het is gewoon een terecht pluspunt. 'Alles' moet je niet al te letterlijk nemen, er bestaan overal uitzonderingen op.
#107951  | 25 juni 2008 20:18 - old snake
Avatar van old snake
Reacties: 114
ben erg blij met deze review en te veel humor of foute momenten zijn er wat mij part niet en de score vind ik wel redelijk maar zonder de singleplayer had die hoger geweest
#107952  | 25 juni 2008 20:29 - Freaky-BoB
Avatar van Freaky-BoB
Reacties: 149
ik vind die ''grijze waas'' wel wat hebben. heb de demo gespeeld, campaign en multiplayer. was echt heel tof! ook online was leuk. maar nog even een vraag, zijn alle multiplayer levels zo groot? het lijkt me namelijk leuk als er ook wat levels waren die meer bebouwd zijn met huizen enzo, inplaats van grote open vlakken met wat bomen en hier en daar een huisje.
#107953  | 25 juni 2008 20:37 - erik285
Avatar van erik285
Reacties: 549
goeie review maar ik hem niet halen
#107956  | 25 juni 2008 20:59 - Soldier-M1
Avatar van Soldier-M1
Reacties: 3
Ligt het spel bij jullie al in de winkels ?
Ik heb hem vanochtend gehaald.

Het punt vind ik wel oke.
#107957  | 25 juni 2008 21:04 - Michelangelo
Avatar van Michelangelo
Reacties: 2.083
Quote:
Het punt vind ik wel oke.
Het punt?

Je bedoeld het cijfer?
#107958  | 25 juni 2008 21:14 - Raziel 665
Avatar van Raziel 665
Reacties: 1.007
Quote:
Goede review, 81% lijkt me een terechte score!
@Zwetje, je kan wel degelijk veel slopen, dus het is gewoon een terecht pluspunt. 'Alles' moet je niet al te letterlijk nemen, er bestaan overal uitzonderingen op.
Wat Zwetje waarschijnlijk bedoelt is dat doordat het allemaal scripted is, je precies weet wat er waar kapot gaat. Als ik een raket op een stuk muur schiet maakt het niet uit of ik hem aan de linkerkant of aan de rechterkant raak, er komt iedere keer precies hetzelfde gat.
#107959  | 25 juni 2008 21:17 - Dutch Sephiroth
Avatar van Dutch Sephiroth
Reacties: 2.258
Hmm.. ik ben toch wel een beetje teleur gesteld. 1 multiplayer mode maar? Dat is veel te weinig! En maar 7 uur singleplayer, dat vind ik ook lang niet goed genoeg, maar dat is kenmerk van EA denk ik. Bedankt voor deze heldere review.

Quote:
Alles slopen Klopt niet, want je kan niet alles slopen, alles is script van het "opblazen" dus dat klopt niet

Dit heb je fout, je kan toch zelf kiezen om objecten te slopen. Bijvoorbeeld een hek, je kan kiezen om het hele ding weg te blazen. Of alleen de zijkant of bovenkant lijkt me. Het is niet zo dat als je op hetzelfde hek meedere keren schiet dat het elke keer op precies dezelfde manier kapot gaat toch? Weet het niet zeker, heb het spel niet maar dit lijkt me logisch.

EDIT: Als het klopt wat Raziel 665 zegt dan heb je gelijk zwetje, maar dat zou ik wel weer een zwak punt vinden aan het spel.
#107964  | 25 juni 2008 21:33 - Michelangelo
Avatar van Michelangelo
Reacties: 2.083
Quote:
EDIT: Als het klopt wat Raziel 665 zegt dan heb je gelijk zwetje, maar dat zou ik wel weer een zwak punt vinden aan het spel.
In de demo was het me niet opgevallen, dus ik denk dat het wel meevalt!
#107970  | 25 juni 2008 22:19 - Thomazii
Avatar van Thomazii
Reacties: 209
Quote:
Quote:
EDIT: Als het klopt wat Raziel 665 zegt dan heb je gelijk zwetje, maar dat zou ik wel weer een zwak punt vinden aan het spel.
In de demo was het me niet opgevallen, dus ik denk dat het wel meevalt!



hoezo is je dat niet opgevallen?... als je schiet op een object bestaat er geen rondje precies om het punt waarop je schoot. Nee er komt dan een gat precies tussen de muren die het skelet van het huis vormen.
#107972  | 25 juni 2008 22:25 - MrSaNdMaN
Avatar van MrSaNdMaN
Reacties: 367
NICE!
#107973  | 25 juni 2008 22:28 - sunnywhite
Avatar van sunnywhite
Reacties: 259
Valt me tegen
#107974  | 25 juni 2008 22:30 - Michelangelo
Avatar van Michelangelo
Reacties: 2.083
Quote:
hoezo is je dat niet opgevallen
Weet ik niet, misschien was ik het spel aan het spelen, in plaats van zoeken naar kritiek.

Misschien heb je wel gelijk, maar nogmaals, mij is het niet opgevallen, en Jelle blijkbaar ook niet, want hij noemt het juist als een pluspunt.
#107975  | 25 juni 2008 22:33 - mujahid040
Avatar van mujahid040
Reacties: 80
netjes leuke review ik denk dat ik het spel ga halen als die afgeprijst is of op ebay eens kijken

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
1 2 >
game info
Ontwikkelaar: Digital Illusions CE
Uitgever: Electronic Arts
Meer info
Aantal spelers: 24
Release: 27 juni 2008
Stats
Aantal keer in collectie: 58
Aantal keer in wenslijst: 30
Boxshot
gerelateerde media