Game

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 25 juni 2008 om 19:00

Battlefield: Bad Company

Review | 25 juni 2008 - Battlefield is sinds de introductie in 2002 een begrip voor de PC gamer. De franchise kenmerkt zich door de epische multiplayer gevechten die je met maar liefst 64 man online kan uitvechten. Nadat EA Dice kocht was het wel duidelijk dat de franchise ook naar de consoles zou komen. De eerste poging van EA werd aardig goed ontvangen, maar maakte ook duidelijk dat een één-op-één overzetting van PC naar de console niet ideaal is. Dat hebben de mannen van DICE zich ook gerealiseerd en voor Battlefield: Bad Company is er dan ook een heuse single player bijgekomen.

Achter het goud aan
In de nieuwe Battlefield speel je als Preston Marlow, de rookie in B Company, of eigenlijk Bad Company. Dat je in slecht gezelschap bent wordt al snel duidelijk. Je squad maten, Sarge, Sweetwater en Haggard zijn de mislukkelingen van het leger en daarom in B Company gedropt. Dat het leger weinig op heeft met de mannen van Bad Company wordt al snel duidelijk. Je wordt gebruikt voor de klote klusjes in een oorlog in een fictief Oostblok land, zodra je denkt dat je klaar bent moet je toch nog even een dorpje uitkammen en als dingen de verkeerde kant uitgaan kent het leger je niet eens meer. Dit is dan ook de aanleiding voor een stevige wending in de verhaallijn. Van redelijke brave militairen zijn jij en je kameraden ineens deserteurs en kun je lekker achter het goud van een stel mercenaries aan. Als je de film Three Kings hebt gekeken zal dit je bekend in de oren klinken. Het verhaal lijkt daar dan ook aardig op

Goed de verhaallijn heeft weinig om het lijf, maar de karakters maken veel goed. Het zijn stuk voor stuk droogkloten met een goed gevoel voor humor. Je zult je strijdmakkers dan ook te pas en te onpas lullige opmerkingen over elkaar en de vijand horen maken. Hierbij hebben ze gelukkig iets meer variatie in hun zinnen dan de heren in Haze.

Weinig spanning
Het enige minpunt aan de humoristische toon van Battlefield: Bad Company is dat het je op sommige momenten uit de game haalt. De actie is heftig en intens en DICE snijdt een aantal serieuze onderwerpen aan in de game. Dit wordt echter wat teniet gedaan door de hoeveelheid humor in de game. Helaas spelen hierbij ook andere zaken een rol. Zo word je, als je dood gaat, terug gezet tot je laatste save punt. Dit leidt er vaak toe dat je twee minuten aan het lopen bent voordat je weer in de actie komt. Tel hierbij op dat alle schade die je daarvoor gedaan hebt er nog steeds is en de spanning is een beetje weg uit de single player. Want of je nu geen of vijf keer dood gaat voordat je een tank opblaast, het maakt uiteindelijk geen zak uit.

Explosies!
Is DICE dan gezakt voor het examen ‘single player game maken’? Absoluut niet, want de single player van Battlefield Bad Company doet een aantal dingen die je nog nooit hebt gezien in een game. Natuurlijk heb ik het dan over de destructieve omgevingen, waar er in het begin geroepen werd dat ‘alles kapot zou kunnen’ werd dat later terug geschroefd naar 90%. Nog steeds een aardig hoog percentage en dit maakt men dan ook zeker waar. Het enige wat niet kapot kan zijn funderingen en steunpilaren van gebouwen, daken, vloeren en trappen. Als je werkelijk hele huizen met de grond gelijk kon maken zou het op sommige punten lastig worden om je objectives te halen, aangezien die zich nog wel eens op de eerste verdieping van een huis bevinden.

Er blijft echter nog genoeg te knallen over, muren, hekjes, zandzakken, bomen en voertuigen, het kan allemaal naar de klote en goed ook. Niks lekkerder dan met je granaatwerper, die bijna standaard op ieder geweer zit, een muur aan gort te knallen en vervolgens een paar gasten neer te maaien. Het destructie element wordt echter ook andersom toegepast, want de in de levels neergezette raketwerpers en tanks worden naar hartenlust gebruikt door de vijand. Het zal dan ook regelmatig gebeuren dat je vanachter een muurtje de vijand bestookt om na een flinke ontploffing te concluderen dat het muurtje verdwenen is.
Het geluid dat gepaard gaat met het opblazen van alles wat beweegt klinkt erg lekker, de explosies vliegen links en rechts uit je speakers en als er een granaat vlakbij ontploft suizen je oren. Het enige minpunt is het geluid als je in een huis staat, als je schiet klinkt het net alsof je in een lege zeecontainer staat, zo hol is het geluid. In het begin niet zo erg, tegen het einde wordt het irritant.

Enorme levels
Een tweede innovatie in de single player is de vrijheid en weidsheid die de levels van Battlefield Bad Company je bieden. Nou moet je vrijheid niet zien als de mogelijkheid om iets op zes verschillende manieren op te lossen, maar wel om er op zes verschillende manieren te komen. De levels zijn vergelijkbaar met de multiplayer levels van de PC games uit de Battlefield serie. Grote, weidse omgevingen met veel mogelijkheden en paden. Gemiddeld krijg je in één level tussen de vijf en zeven opdrachten. Het begint bijvoorbeeld met het uitschakelen van een bezinedepot, zodat je later een aantal trucks de weg af kunt snijden om zo makkelijker een dorp in te nemen. Ieder level is bezaaid met bergen, dorpjes, wegen, bomen, bruggen en meer denkbare obstakels. Ook de variëteit in levels is behoorlijk groot. Zo zul je levels hebben waarin je vooral op militaire bases komt, is er een level dat je volledig in een helikopter speelt en tegen het einde van de game kom je kloosters en een stad in het Midden-Oosten tegen.

Alhoewel de game maar zeven levels telt, ben je toch een dikke zeven uur bezig met de single player. In die zeven uur vermaak je jezelf keer op keer met het opblazen van muren en vijanden en het aanhoren van de grappen van je teammaten. Aan het einde van de single player zal je dan ook vooral met een glimlach om je gezicht even achterover leunen op de bank om te genieten van het feit dat je de game hebt uitgespeeld. In de single player heeft DICE de spijker op zijn kop geslagen.

Favoriete kleur: grijs
Naast de eerder genoemde minpuntjes is het kleurenpalet wel erg grijs, waardoor je tegenstanders vaak moeilijk ziet. Het richten gaat af en toe net even een tikje te onnauwkeuring, maar dit mag de pret allemaal niet drukken. Battlefield heeft gewoon een erg leuke single player.

Over grijze kleurenpaletten gesproken, de game is redelijk kleurloos, nou is dat niet direct erg, want het ziet er allemaal prima uit. De graphics zijn scherp, de tussenfilmpjes zien er erg goed uit en er zijn geen framerate haperingen. Het enige graphics probleem is eigenlijk dat over de hele game een grijze filter lijkt te liggen. Zeker de PlayStation 3 versie heeft hier behoorlijke last van, maar ook op de Xbox 360 is het duidelijk aanwezig. Hinderlijk is het niet, maar wel zonde.

Uitstekende multiplayer
Hoewel Electronic Arts Battlefield: Bad Company bestempelt als een volwaardige single player game is het opnieuw de multiplayer waarin de game excelleert. Vreemd genoeg is alleen de mode Gold Rush beschikbaar waarin één team de taak krijgt twee kisten te verdedigen en het andere team deze moet vernietigen. Slaagt het aanvallende team in deze opzet, dan komt er een nieuwe plek op de map vrij en moeten daar opnieuw twee kisten vernietigd worden. Dit gaat net zo lang door totdat het aanvallende team op vier locaties de kisten heeft vernietigd, of tot de aanvallers geen respawns meer over hebben. Aan de ene kant is het gebrek aan online modes behoorlijk jammer, maar het zorgt er wel voor dat er geen ondergesneeuwde game types in zitten.

De multiplayer kent in totaal acht maps, die voor een gedeelte gebaseerd zijn op de single player. De maps zijn stuk voor stuk erg groot en voertuigen spelen opnieuw een grote rol. Al de bekende scheurijzers uit de Battlefield serie maken hun opwachting in Bad Company en zo kun je dus met tanks, APC’s, jeeps en helikopters de vijand te lijf. Om het destructieve gehalte nog wat te verhogen staan er her en der artilleriebatterijen waarmee je de vijand van afstand onder vuur kunt nemen.

In de multiplayer heb je de beschikking over een totaal van vijf klassen, assault, demolition, recon, specialist en support. De standaard klassen in dit soort FPS games en deze zijn, zoals we mogen verwachten van DICE, stuk voor stuk goed uitgebalanceerd. De multiplayer kent ook een ranking systeem en er zijn verschillende upgrades vrij te spelen.

plus- en minpunten
Alles slopen
Weidse single player levels
Uitstekende multiplayer
Soms is de single player te makkelijk
Gevoel van echte oorlog ontbreekt
Er ligt een grijze waas over de game
Conclusie
Totaal score: 8 Battlefield: Bad Company is een game uit twee delen. Aan de ene kant heb je de explosieve actie van de single player in weidse levels en aan de andere kant staat de minstens zo explosieve multiplayer mode. Dat DICE nog wel het een en ander te leren heeft op single player gebied is duidelijk, maar dat Battlefield: Bad Company een game is die je als FPS fan zeker aan moet schaffen staat buiten kijf.
8