PC default sfeerafbeelding

Auteur: Felix de Jongh (FelixR91)
Geplaatst op: 19 april 2008 om 18:09

Ikaruga

Review | 19 april 2008 - Er zijn van die spellen die eigenlijk iedere gamer zou moeten hebben. Misschien niet omdat ze zo leuk zijn, maar omdat ze het kaf van het koren scheiden. Als je bij het woord ‘iedereen’ dacht aan GTA IV, dan ben je hier aan het verkeerde adres. Dit is de review van Ikaruga, een spel voor échte mannen.

Ikaruga kwam in 2001 in Japan uit voor de Dreamcast. Het was een project vol liefde, gemaakt door slechts drie mensen. Hoewel men later meer mensen aannam om het spel af te krijgen, heeft het uiteindelijk toch twee jaar geduurd voordat het spel in de winkels lag, wat vooral voor arcadeshooters een erg lange periode is. Door het geringe succes van de console van SEGA, bracht Treasure Co. Ltd. Het spel naar de gamecube, om op die console een wereldwijde release te kennen. Hoewel het spel geen mainstream succes werd, werd het toch in de harten gesloten van een selecte groep gamers.

Nu heeft Microsoft de XBLA-versie van Ikaruga losgelaten op Marketplace, en is het nu al de meest verkopende Arcade-game van de laatste twee weken. Ikaruga moet het niet hebben van een origineel verhaal. Een groep mensen met mysterieuze, goddelijke krachten heeft de macht gegrepen, en jij bent de enige overlevende van een aanval op deze dictators. Nadat je bent neergestort bij het dorpje Ikaruga, schenken de bewoners van het dorpje jou een schip, genoemd naar het dorp, om je strijd tegen de onrechtmatige machthebbers voort te kunnen zetten. Zelfs de graphics van Ikaruga stellen niet veel voor, ze zijn sinds de Dreamcast-release maar deels opgepoetst. Waar Ikaruga om draait is het snel kunnen nadenken in benauwde situaties, en daar ligt de moeilijkheid én de kracht van Ikaruga.

Behendigheid
Ikaruga is een top-down vertical-scrolling shooter. Dat wil zeggen: jij zit in een schip in het midden van het scherm terwijl de omgevingen aan je voorbijschieten. En af en toe komen ook een paar vijanden langs. Natuurlijk schieten deze vijanden op jou. Tot zover niets nieuws onder de zon, maar het feit dat de laserstralen die vijanden op jou afsturen op een manier goed voor je zijn, zet wel even aan tot denken.

Wat is nou het geval? Ikaruga geeft je de keuze uit twee schepen, de Ikaruga en de Ginkei. Deze schepen hebben een speciaal schild, waarvan je de polariteit kunt aanpassen. Boven is het schild wit en onder zwart. Ikaruga heeft namelijk een soort van Yin/Yang-concept; als je het witte schild hebt opstaan, dan zijn de witte lasers een power-up voor het schip. Je bent dan wel gelijk extreem gevoelig voor de zwarte laserstralen. Kom je in een situatie terecht dat er veel zwarte kogels op je af worden geschoten, dan druk je eenvoudigweg op B, waardoor het schip zich omdraait en jij voor even weer kunt ademhalen. Echter, de aanvallen in Ikaruga volgen elkaar heel snel op, en elke aanval gebruikt weer de andere polariteit waardoor je voortdurend blijft wisselen.

Moeilijkheid
Om een level in Ikaruga uit te spelen, moet je heel goed je hoofd erbij houden. Het hierboven genoemde polariteit-systeem is nog niet eens het moeilijkste. Zo is het veilig manoeuvreren tussen de vele vijanden en voorwerpen die zich in het luchtruim bevinden geen lichte taak; je zult je schip meerdere keren verliezen omdat je frontaal op een brok metaal bent gebotst.

Goed navigeren is twee, maar de bazen slaan alles. Aan het eind van elk level bevindt zich een eindbaas, welke gebruik maakt van allebei de polariteiten, en meestal ook nog gelijktijdig. Je hebt soms nog geen tiende van een seconde om snel van schild te wisselen, voor de volgende aanval inslaat. Mocht je één tijdwindow missen, dan ben je gelijk kansloos tegen de eindbaas. En dan heb ik het hier alleen nog maar over de easy-stand. Mocht je besluiten over te gaan op normal of hard, dan krijg je echt te maken met Ninja Gaiden-achtige praktijken.

Wat dat betreft is het makkelijker om samen ten strijde te trekken tegen de vijand. In Ikaruga zit een uitgebreide co-op, waarin de ene speler de Ikaruga bestuurd en de ander de Ginkei. Zo maak je toch net even wat meer kans tegen de talloze vijandelijke schepen. De co-op kan zowel online als offline. Daarnaast is er een leaderboard toegevoegd aan het spel, en kan men de replay van de voltooide missies opslaan.

Vooruitgang
Ikaruga bestaat uit vijf hoofdstukken. Dit klinkt erg weinig, maar voor je het laatste hoofdstuk hebt bereikt, ben je zelfs op easy enige tijd bezig. Ikaruga speel je met vallen en opstaan, in het begin van elk level zul je meteen doodgaan, maar gaandeweg zul je leren van je fouten. Mocht je het spel echt goed willen kunnen spelen, dan zou je elke vijand, elke laser uit je hoofd moeten leren. Het feit dat dit mogelijk is, is overigens best een nadeel van het spel, maar het is niet iets waar je wat aan kunt doen in het genre: het spel is honderd procent scripted. Dit zou je aan de ene kant kunnen afschrikken, maar aan de andere kant is dit spel zó moeilijk, dat het feit dat je weet wat er aan komt als een godsgeschenk kan worden gezien.

plus- en minpunten
Yin/Yang
Hoger denkniveau benodigd
Moeilijkheidsgraad
Matige graphics
Moeilijkheidsgraad
Conclusie
Totaal score: 86 Ikaruga is zo lastig onder de knie te krijgen, dat je een hele tijd bezig zult zijn met het spel. Het Yin/Yang-principe is goed bedacht en ook nog eens erg goed uitgewerkt. Je zult veel te druk bezig zijn met polariteiten wisselen en vijanden uit de lucht halen dat je de minpunten niet eens zult opmerken. Ikaruga is gewoon een heel goed spel, een klassieker die eigenlijk door iedereen zou moeten worden gespeeld.
Must-have