Game

Auteur: Tom van Erp (Tommie)
Geplaatst op: 2 oktober 2007 om 15:25

Stranglehold

Review | 2 oktober 2007 - Aan shooters op de Xbox 360 is er momenteel geen gebrek en het aantal wordt alleen nog maar groter als je naar de line-up van dit najaar kijkt. Variatie is er genoeg: van oorlogsshooters zoals Call of Duty tot realistische shooters zoals Ghost Recon Advanced Warfighter. Ook zijn er de shooters die je puur speelt voor de actie en fun. John Woo Presents: Stranglehold is er daar één van. De game ligt inmiddels in de winkels voor de Xbox 360 en dus is het tijd om de game eens goed onder de loep te nemen.

In mei 2005 kondigde Midway in samenwerking met John Woo de actiegame Stranglehold aan. Ruim twee jaar ontwikkeltijd en $ 30 miljoen later is het eindproduct ontstaan: John Woo Presents: Stranglehold. Eén grote achtbaanrit vol met actie, vuurgevechten, explosies, eindbazen en corrupte criminelen. De hamvraag is echter: levert de samenwerking met John Woo een écht goede game op, of wil het alleen profiteren van de bekende naam?

Inspector Tequila
In Stranglehold neem je de houding aan van Inspector Tequila; een levensgevaarlijke, slimme agent die wel een dosis actie kan gebruiken. Het uiterlijk en de stem zijn volledig gebaseerd op de ‘echte’ Inspector Tequila uit John Woo’s hitfilm Hard Boiled, gespeeld door Chow Yun-Fat. Stranglehold kan dan ook gezien worden als een soort sequel op de film en dat is ook één van de redenen dat John Woo zo actief meedeed met de ontwikkeling van de game om die echte John Woo ‘feel’ over te brengen op de ontwikkelaars. En dat is zonder meer gelukt, want Stranglehold zit vol met de sfeer en actie die we van John Woo kennen.

We zullen niet te veel van het verhaal verklappen, maar het zit vol met verschillende partijen, zoals de Russische maffia, Hongkongse gangsters, een undercover agent en twee families die met elkaar in conflict komen. Kortom, het verhaal lijkt vol met pit te zitten. Lijkt, want de game draait voornamelijk om de actie en niet zo zeer om het verhaal. Tijdens het spelen kan het verhaal dan ook op een zijspoor geraken. Daarbij het je niet echt een idee van wat nu je uiteindelijke doel is. Het verhaal is dan ook niet het sterkste punt, want het zit vol met clichés en bovendien ben je er nogal snel doorheen.

Actie, actie en nog eens actie
Stranglehold draait met name om de actie: hordes vijanden die op je afkomen, omgevingen die kapot geschoten worden, explosies overal en de kogels vliegen om je oren. Dit is dan ook hét attractiepunt van Stranglehold: de simpele, maar toch erg leuke actie. Stranglehold kent dan ook vrij weinig diepgang en het kan misschien zelfs bestempeld worden als een ‘hersenloze shooter’. Als je hiervan houdt, dan is dit absoluut jouw ding, want Stranglehold is één grote orgie van actie. Ben je echter een fan van shooters met iets meer diepgang en een interessanter verhaal, dan kun je Stranglehold beter links laten liggen.

We willen niet zeggen dat Stranglehold slecht is, maar iets meer diepgang had de game zeker ten goede gekomen. In de missies doe je eigenlijk niets anders dan het elimineren van talloze vijanden om zo door te dringen naar het einde, met zo af en toe een opdracht zoals het opblazen van een boot of het plaatsen van explosieven op een bepaalde plek. Het draait voornamelijk om dingen opblazen en bepaalde belangrijke personen ombrengen in een eindbazengevecht om zo je dochter uit de handen van de slechte Mr. Wong te redden.

Stranglehold - Pagina 1