preview
Game

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 24 maart 2012 om 14:00


English Translation 
xbox360

Ghost Recon: Future Soldier - Gemaakt voor co-op

Preview - Hands-on | 24 maart 2012 - Gespannen tuur ik door het vizier van mijn sluipschuttersgeweer, 'mijn' terrorist, terrorist 2 staart rustig voor zich uit, onbewust van zijn onvermijdelijke lot. Ook terrorist 1 en 4 worden door teamleden onder schot gehouden zonder dat ze iets door hebben. Dan knippert mijn HUD, terrorist 3 is eindelijk achter een stapel boomstammen vandaan gekomen en loopt in het schootsveld van de laatste Ghost. Er wordt afgeteld, 3,2,1, go en tegelijk klinken er 4 plopjes. Mijn vizier zwenkt snel naar boven en seconden later wordt ook de 5de terrorist geveld, heel even hangt er nog spanning in de lucht, maar het alarm zwijgt. We kijken elkaar even opgelucht aan, missie geslaagd.

Dit heb ik gespeeld
Ubisoft had een aantal gamepers uitgenodigd in Amsterdam voor een co-op sessie met Ghost Recon: Future Soldier. In 1,5 uur speelde ik op de Xbox 360 1 van de laatste missies uit de game en waagde ik me nog aan een paar potjes met de Guerrilla-modus, de Ghost Recon-variant van Horde.


Dit is Ghost Recon: Future Soldier
In Future Soldier zitten de Ghosts achter een zogenaamde 'dirty bomb' aan, een combinatie van radioactief materiaal en normale explosieven. Een ander Ghost-team is uitgeschakeld door zo'n bom en het is aan Ghost Leader, 30K, Pepper en Kozak om op onderzoek uit te gaan. Gaandeweg ontdekt het team een enorme wapensmokkel geleid door de mafia. Om ervoor te zorgen dat de dirty bombs niet in de verkeerde handen vallen trek je de hele wereld over, er zijn levels in Noorwegen, Nigeria, Pakistan en Rusland.

De subtitel Future Soldier heeft de game te danken aan allerlei futuristische snufjes die de Ghosts gebruiken. De meest vooruitstrevende is wel de active camo, wanneer je rustig kruipt of stilstaat projecteert je outfit de omgeving, waardoor je voor vijanden veel moeilijker waar te nemen bent. Onzichtbaar ben je absoluut niet, want kom je te dichtbij, dan zullen ze je alsnog kunnen spotten. Van alle technieken in Ghost Recon: Future Soldier is dit toch de meest vergezochte, het idee van actieve camouflage bestaat al langer, maar verder dan enkele prototypes is men nog niet.

Heel wat realistischer zijn de Exacto Rounds. Exacto staat voor Extreme Accuracy Tasked Ordnance, oftewel extreem nauwkeurige kogels. Houd je in de game je vizier lang genoeg op 1 vijand, dan kleurt deze rood en zul je die vijand ook kunnen raken als je net naast hem mikt. Dit is een technologie die al sinds 2008 in ontwikkeling is bij onder andere Lockheed Martin. Andere technische snufjes zijn brillen waarop je ziet waar je teamleden zijn en waarmee je vijanden door obstakels heen kunt zien, een kleine drone die al vliegend of rijdend vijanden kan spotten en een enorme lopende robot, genaamd Warhound, die equipment meedraagt.

Misschien wel net zo belangrijk als de technische hulpmiddelen is de wapenkeuze van een Ghost. Ubisoft heeft flink wat gesproken met echte Spec Ops-soldaten en zo is de Gunsmith geboren. De Gunsmith stelt je in staat alles aan je wapen aan te passen, van de trekker tot de lengte van de loop en van de camouflage tot het vizier. Echt ieder onderdeel van je wapen is aan te passen en dat is geen overbodige luxe. Iedere missie vraagt andere wapens en het kiezen van de verkeerde loop kan het verschil zijn tussen ontdekt worden door een misser of een dodelijke treffer. Voor de Xbox 360-eigenaren is de Gunsmith ook met Kinect te bedienen.

De 12 missies van de game zijn alleen te spelen of met 4 personen online in co-op. Belangrijke verandering in de singleplayer is dat je niet langer bezig bent met micromanagement van je team. Wanneer je een vijand tagt zullen ze deze zelf in het vizier nemen en op jouw teken wordt er dan gevuurd. In co-op is het absoluut zaak om een oog op je teammaten te houden. Lap je ze niet op tijd op als ze gewond raken, dan is het ook echt game over. Ghost Recon: Future Soldier gunt je niet de luxe om bij een checkpoint je verloren kameraad weer in te laden.

Speciaal gemaakt voor co-op is de Guerrilla-modus, vergelijkbaar met Horde zoals Gears of War 2 dat introduceerde. De twist hier is dat je iedere 10 waves een nieuwe basis moet veroveren. Die basis moet je dan gedurende de volgende 10 waves verdedigen. Komt er een tegenstander in de basis, werk deze er dan snel uit, anders is het game over. Na iedere wave volgt er een weapons drop, de Gunsmith is niet beschikbaar, en je krijgt nieuwe perks, zoals een turret of tijdelijke onzichtbaarheid.


Dit vond ik tof
Gemaakt voor de co-op

Ubisoft verzekerde me dat de AI van je teamgenoten goed genoeg is om het ook leuk te maken in je eentje, maar de game is toch echt op zijn best in de co-op. Een goed geolied team waren de 2 andere journalisten, ik en de producer niet, maar we deden wel ons best. Tegenstanders taggen, ze gezamenlijk uitschakelen, elkaar weer op de been helpen en vooral veel overleggen hoe de situaties aan te pakken. Ik heb nu al echt heel veel zin om deze game samen met vaste co-op maatje, mijn broer, te gaan spelen en samen terroristen om te leggen.

Futuristisch, maar toch realistisch
De reden voor het lange uitstel van Ghost Recon: Future Soldier was het realistischer maken van de game. Konden de Ghosts eerst nog helemaal onzichtbaar worden, nu is de echte sci-fi eruit gesneden en blijft er een mooie balans tussen gadgets en realisme over. Ghost Recon is altijd een franchise geweest die op het randje van realisme en futurisme bivakkeerde en die balans lijkt weer goed te zitten. Zeker omdat je ook terug moet vallen op beproefde militaire tactieken zoals flanken en de gadgets zijn geen garantie voor een vlekkeloze missie.

Lang leve tactisch spelen
Dat de gadgets geen garantie zijn voor een vlekkeloze missie betekent dat je de beproefde tactieken uit de kast moet trekken. Goed de omgeving verkennen, met zorg in je hoofd een strijdplan vormen, positie kiezen en er dan voor zorgen dat je niet gezien wordt. Ghost Recon is 3 tandjes langzamer dan de gemiddelde shooter en de langzame, tactische gameplay was altijd een sterk punt van de game. In de missie die ik speelde was dat echte Ghost Recon-gevoel weer helemaal terug.


Hier zet ik vraagtekens bij
Guerrilla-modus rommelig

Het verschil tussen de Guerrilla-modus en de singleplayer is behoorlijk. Waar de singleplayer vooral langzaam en tactisch is, is de Guerrilla mode snel en hectisch. Dat hoeft niet erg te zijn, maar in het level dat ik speelde werd het snel erg rommelig. Tegenstanders rushten blindelings de basis binnen, je kon nauwelijks overzicht houden en ook de cover was zo neergezet dat je eigenlijk nergens een fatsoenlijk gebied kon bestrijken. Nou weet ik natuurlijk niet of dit alleen op deze map een probleem was en Ubisoft zal hier ongetwijfeld aan blijven werken, maar op dit moment ben ik er nog niet zwaar van onder de indruk.

Dit vond ik er van
Ik was nog niet helemaal overtuigd van Ghost Recon: Future Soldier. De demonstratie op de gamescom afgelopen jaar was leuk, maar nog niet waar ik naar zocht in de game. Dat vond ik afgelopen week in Amsterdam wel. De game weet de toekomstige soldaat goed te combineren met ouderwetse tactische gameplay. De kracht van de Gunsmith mag ook niet onderschat worden, want het kunnen personaliseren van je geweer heeft toch echt een behoorlijke invloed op de game. Ik wil in ieder geval heel graag aan de slag met de volledige versie van Ghost Recon: Future Soldier en dan vooral in co-op.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier wordt ontwikkeld door Ubisoft Paris en Ubisoft Red Storm en uitgegeven door Ubisoft. Ubisoft Red Storm is al sinds het begin der tijden de studio achter de Tom Clancy-games. De game verschijnt op 25 mei voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Een releasedatum voor de PC-versie is nog niet bekend.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Ubisoft Paris Studios
Uitgever: Ubisoft
Meer info
Aantal spelers: -
Release: 24 mei 2012
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 8
Boxshot
gerelateerde media